måndag 19 oktober 2009

Tänkvärt: "Att byta dåliga vanor av ord"

"Jag tänker ofta dåliga tankar om mig själv. Det är väldigt ofta som jag ger min spegelbild en käftsmäll. För att undvika ett total breakdown utav ångest och hat, fokuserar jag på hur jag vill tänka om mig själv. Vad vill jag kunna säga till mig själv? Vad vill jag höra mig själv säga? De orden som kommer till mig då, är de jag säger. Jag byter således ut de negativa mot de positiva. Jag byter tårar mot leende och gör mig själv vackrare med hjälp utav ord. Det är så enkelt egentligen. En vardags-syssla som bör prioriteras och understrykas. Schemaläggas. 5 minuter varje dag framför spegeln med de ord vi vill höra. Om och om. Jag är fantastisk. Jag är ödmjuk. Jag är bra. Jag är unik. Jag är accepterad. Jag är människa. Jag är värd. Jag har alla möjligheter i världen att göra det jag vill göra i mitt liv. Jag är stark. Jag är grym! Men då tårarna redan hunnit sippra ut, och ångesten byggs upp, är bästa sättet att snabbt klä ner sig, sätta på en sinnessjukt bra låt att dansa till och bara vara i nuet. Att vara i nuet, bara här och nu, är den allra bästa medicinen för självkänsleångest. Släpp allt, fokusera på din kropp och hur den rör sig, eller hur du andas"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar